- Poor starv'ling bard, how small thy gains!
How unproportion'd to thy pains! -

dinsdag 27 mei 2008

ROTTERDAM SLAM - FARCE, FICTIE OF GEWOON VOORGEKOOKT? VAN KAKWANGEN EN WOORDSWAFFELAARS - DE POLITIEK (SALIMA BELHAJ) SPREEKT EEN WOORDJE MEE

SALIMA BELHAJ: "IK HEB EEN CULTURELE ACHTERGROND; IK WERKTE BIJ SCAPINO"

Gijs ter Haar begroet cobra bij Rotterdem slam, 24 mei 2008:

"Hey goser...je hebt het papier toch wel thuis gelaten hé?"


Commotie alom lieve mensen...lees bijvoorbeeld maar wat er nu weer bij "www.pomgedichten staat.
De blauwe reus stoort zich onder meer aan wat ik gisteren schreef:
En de winnares is:

"Hallo ik ben Najiba hihihi, ik heb een dubbel paspoort hihi en o ja, hihi, loyaliteit is 5 jaar geldig hihihi"...

later meer, eerst kotsen.

lees hier het verslag van Ibunda bij pomgedichten.

Het zal duidelijk zijn dat ik niet veel op heb met de poëzie van Najiba, presentatie en inhoud laten genoeg te wensen, maar dat ik van haar moet kotsen is niet waar.
De onpasselijkheid had veeleer te maken met de manier van jureren en dan hebben we het over de kleine dingetjes nog niet gehad.
Zoals de wildcard die nog op de avond waarop hij verloor aan een dichter werd gegeven 'omdat hij nog teveel van papier las'.
De dichter in kwestie heeft het bewijs daarvoor van zijn log verwijderd...daarom maar even citeren uit zijn juichmail van 18 april:

jaarfinale RODDERDAM!!!
en ja....wéér een jaarfinale! met een wildcart [sic] wist ik mij gisteravond te plaatsen voor de JAARFINALE op 23 mei in RODDERDAM ik heb jullie steun nodig!Komt, plaats en tijd volgt!



Of wat denkt u van het antwoord van de organisator van de rotterdam slam; de zich wandelende dichter noemende Menno Smit, nadat cobra hem vroeg hoe het kan dat er iemand mee zou doen aan de finale die aan een voorronde van een heel andere slam had meegedaan:

"De Woorddansers hadden eerder in het jaar al slams georganiseerd. Aan een
aantal winnaars was beloofd dat ze ooit nog in de finale mee mochten doen,
wist ik niet en snap ik nog niet...
Oktober is geen slam geweest..."


Ach en zo waren er nog wat onbelangrijke voorvallen.
Neem bijvoorbeeld de spelregels, de aanhef daaruit

'De criteria waar de juryleden op letten zijn...'
Volgt een aantal punten, waaronder 'inhoud' en 'performance'.
Niets op aan te merken, totdat op de avond zelf bekend wordt gemaakt dat de vierkoppige jury, bestaande uit drie dichters en een gemeenteraadslid van D'66, in tweeën gesplitst werd.
De dichters Gijs ter Haar en Arie Hordijk mochten de slammers op performance beoordelen, de dichter Daniël Dee en de politicus Salima Belhaj stortten zich op de poëzie.

Huh? Een politicus die de inhoud beoordeelt? En het gaat over poëzie?
En nog eens huh? Hoezo lette elk individueel jurylid niet op zowel inhoud als performance?
Was het te moeilijk voor ze om op meer dan één aspect van het slammen te letten? Jammer is het in elk geval...het wordt het enige democratisch raadslid van die niet onaanzienlijke havenstad zo wel erg lastig gemaakt onder de verdenking van partijdigheid uit te komen.

Zeker wanneer het hilarisch wordt en mevrouw Belhaj haar politieke ambitie gaat ontkennen met de opmerking "je moet mij niet teveel als politicus beoordelen, ik ben per slot pas gemeenteraadslid."

Goegel mevrouw d'r C.V. en je krijgt een enigszins ander beeld:

Vroegere of huidige functies namens D66
2001-2002 Commissielid Politiek programma D66 Rotterdam
2001-2002 Lid campagneteam D66 Rotterdam
2002-2003 Bestuurslid ( algemeen secretaris) D66 Rotterdam
2002-2003 Bestuurslid oprichtingsbestuur Jonge Democraten Rotterdam
2003-2004 Landelijk bestuurslid (secretaris politiek) Jonge Democraten 2004-2005 Secretaris landelijk Politiek Vrouwen Overleg
2004-2006 Initiator - coördinator JD landelijk Filosofie platform
2006 Kandidaat D66 (nr 3) Gemeenteraadsverkiezingen D66 Rotterdam
2006 Lid campagneteam Lousewies van der Laan 2007 Kandidaat D66 ( nr.10 ) Tweedekamer kamerverkiezingen

En verder?
Ach, De Woordswaffelaars, je kent die gasten wel, netjes opgevoed...laten
eerst hun broek zakken wanneer ze de horlepiep doen, ze mochten eens de
pendek onder schijten.
Wat dan opvalt is dat zowel Waffel als Baffel een levensgrote tattoo op hun kakwangen hebben getatoeëerd:

GEEN PAPIER

We nemen voor het gemak maar aan dat de heren de kunst van het tjebokken beheersen.

De strengste slam van Nederland...wanneer het gaat om gebruik van papier.
Ik hoor het Waffel nog zeggen: "Echt, als je als slammer door wilt naar
het NK is een eerste vereiste dat je de gedichten uit je hoofd doet".

En Menno op mijn hyves:
Wandelende Dichter (314)
19 apr, 18:32
"Gerben hebben we een wildcard gegeven, de reden dat hij net niet gewonnen heeft is omdat hij teveel van papier las... Omdat het deelnemersveld dit keer erg sterk was en we een goede finale willen hebben we voor een wildcard gekozen..."

Dan is het volkomen logisch dat de enige dichter(es) die toch met papier het podium opging de avond mocht winnen.
En die mevrouw van het D'66, die rat die me bij elke zin twee keer liefje
noemde, verdedigde haar "kennis" van poëzie met haar "culturele
achtergrond"...ze had "bij Scapino gewerkt".
U had inmiddels gegoegeld dus weet u dat ze daar bij personeelszaken op kantoor werkte.
Dat heeft net zoveel met dansen te maken als swaffelen met poëzie.

Menno schreef nog aan de deelnemers: "Na de eerste ronde is er een pauze om drankjes te halen, naar de wc te gaan, of de bar onder te kotsen..."
Ik ga even met emmer en dweil aan de gang, leest u ondertussen hier en hier gewoon verder.

Geen opmerkingen: